گزارش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۵» شامل توصیف حوز‌ه‌های موضوعی مسائل اصلی ایران در سال ۱۳۹۵ و معرفی سناریوهای پیش روی جامعه ایران در سال جاری منتشر شد.

در این پژوهش در مراحل اول چالش‌ها و مسائل (متغیرهای) ایران در سال ۱۳۹۵ شناسایی شده است و سپس با نظر کارشناسان و خبرگان میزان اهمیت و عدم قطعیت این متغیرها مشخص و موارد کلیدی تعیین شده‌اند.

از بین ۱۹۵ مسئله و چالش (متغیر) شناسایی شده که دارای اهمیت متوسط به بالا بودند، حدود ۲۰ درصد اجتماعی، ۱۶ درصد اقتصادی، ۱۲ درصد بین‏ الملل، ۹ درصد فرهنگی، ۹ درصد در حوزه سلامت، ۸ درصد سیاسی، ۸ درصد در حوزه صنعت و کشاورزی، ۷ درصد محیط زیستی، ۷ درصد در حوزه علم و فناوری و ۴ درصد در حوزه دین بوده اند. هر یک از این حوزه‌های موضوعی به تفکیک در گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» تحلیل شده‌اند.

با مشخص شدن موقعیت متغیرها، در چند دور دیگر نیز از نظرات کارشناسان بهره گرفته شد تا «آینده‌پژوهی ایران سال ۱۳۹۵» به سرانجام برسد. در گام بعدی محدوده متغیرهای دارای اهمیت بسیار زیاد و عدم قطعیت زیاد، گروه متغیرهای A+ و برای تحلیل ریخت‌شناختی انتخاب شدند. پس از مشخص شدن حالت‌های مختلف ۷ متغیر گروه A+ تحلیل بالانس اثرات متقابل با استفاده از نرم افزار تخصصی سناریوسازی انجام شد.

در نتیجه محاسبات نرم‌افزاری بر مبنای الگوریتم‌های ریاضی نمرات سازگاری مربوط به ۱۴۵۸ سناریو مشخص شد. در نهایت ۱۸ سناریوی منتخب از میان ۱۴۵۸ ترکیب ممکن گزینش و توسعه داده شد که طیف گسترده‌ای از آینده‌های پیش روی ایران در سال ۱۳۹۵ را ترسیم می‌کنند. این سناریوها در «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» معرفی شده و موقعیت آنها برای ایران روی طیف مطلوبیت-عدم مطلوبیت مشخص شده است.


برای دانلود بخش اول - بخش دوم کلیک بفرمائید


برای مراجعه به سایت آینده بان بر روی تصویر کلیک بفرمائید